Počítačová grafika je obor, který používá počítače k tvorbě umělých grafických objektů. Grafický editor je program, kterým vytváříme grafické znázornění (počítačovou grafiku). Dělíme na 2D a 3D grafiku. 2D grafiku dále dělíme na vektorovou a rastrovou. Článek se zabývá také grafickými formáty.
Předchozí okruh: 14. Práce s prezentacemi v PowerPointu
Grafické editory
- obecně nástroje pro tvorbu a zobrazení grafik a úpravu obrazových souborů
- základní rozdělení podle pohledu
- 2D editory dále dělíme podle zpracování grafických informací
- vektorové (grafická informace je uložena ve formě matematického zápisu čáry nebo křivky)
- rastrové / bitmapové (grafika je definována jednotlivými body – pixely)
- 3D editory (příbuzné vektorové 2D grafice, také pracují se souřadnicemi bodů a informacemi o úsečkách, křivkách a plochách, ale data jsou uložena ve trojrozměrném souřadnicovém systému )
- 2D editory dále dělíme podle zpracování grafických informací
- rozdělení podle funkcí editoru
- základní
- umí např. ořezávat obrázky, používat štětec, vkládat text
- MS Malování
- pokročilé
- umí např. pracovat s vrstvami, upravovat barevnost a epozici
- Gimp, Zoner Photo Studio
- profesionální
- komplexní editory, uživatel si může vytvářet vlastní makra
- Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, Corel Draw, AutoCAD
- základní
- rozdělení podle přístupu
- offline (Adobe Photoshop, Adobe Illustrator)
- online (Canva)
2D počítačová grafika
Vektorová grafika
- obraz složen z přesně definovaných útvarů, jako jsou body, přímky, křivky a mnohoúhelníky
- výhody
- lze zvětšovat či zmenšovat bez ztráty kvality
- s každým objektem v obrázku lze pracovat samostatně
- paměťová náročnost je nižší než u rastrové grafiky
- např. černé kolečko se zapíše jako kruh o daném poloměru vyplněný černou barvou – tedy 3 informace, zatímco u rastru by bylo nutné definovat každý pixel zvlášť, i když jde pořád o téměř stejnou informací
- nevýhody:
- složitější pořízení obrázku, nelze jej jednoduše vyfotit, naskenovat
- od určité složitosti je vektorová grafika náročnější na operační pamět a procesor
- nevhodná na zápis složitých barevných ploch, jako jsou fotografie
- využití:
- ilustrace, logotypy, diagramy, animace
- vektorové editory:
- Adobe Illustrator
- CorelDraw
- Inkscape
- Zoner Callisto
- formáty
- .eps, .ps
- .svg (vektor zobrazitelný na webu)
Rastrová (bitmapová) grafika
- obraz je popsán pomocí pravidelné sítě pixelů, organizované jako dvourozměrná matice bodů
- každý pixel nese specifické informace, např. o jasu, barvě, průhlednosti
- obraz v rastrové grafice má omezené rozlišení dané počtem řádek a sloupců
- výhody
- vhodná pro digitální fotografii
- snadné pořízení fotoaparátem nebo skenerem
- nevýhody:
- změna velikosti vede ke zhoršení kvality obrazu
- relativně velké nároky na paměť, zvlášť při vysokém rozlišení a barevné hloubce
- využití:
- digitální fotografie, skenování dokumentů
- editory:
- Adobe Photoshop
- Zoner Photo Studio
- Gimp
- MS Malování
- formáty
- .bmp
- velmi jednoduchý a vysoce kompatibilní
- .jpeg
- přípona ztrátové komprese
- formát vhodný pro fotografie
- nevhodný pro text, ikony, loga
- .gif
- grafický formát s bezztrátovou kompresí
- vhodný pro uložený loga, nápisů
- umožňuje i jednoduché animace
- .png
- grafický formát s bezztrátovou kompresí
- vyvinut jako zdokonalení a náhrada gifu
- více barev, vyšší kvalita bez komprese za cenu velikosti souboru
- raw
- surová data, barvy, bezztrátové úpravy
- digitální obdoba negativu, samotný soubor není obraz, ale obsahuje všechny informace potřebné k jeho vytvoření
- heif, heic – apple
- .bmp
3D počítačová grafika
- příbuzná vektorové 2D grafice, také pracuje se souřadnicemi bodů a informacemi o úsečkách, křivkách a plochách, ale data jsou uložena ve trojrozměrném souřadnicovém systému
- využití
- průmysl (např. návrh produktů, projektování budov, výrobních postupů)
- věda (např. simulace, modely orgánů, modely buněk)
- virtuální a rozšířená realita
- technologie umožňující uživateli ocitnout se v simulovaném prostředí
- vytváření zejména vizuálního a sluchového zážitku budícího dojem skutečnosti
- je potřeba headset a dostatečně výkonný počítač
- využití: průmysl a obchod (architektura, virtuální showroomy), armáda (výcvik pilotů), medicína (prostorové orgány těla, simulace operace), sport (trénink techniky)
- herní a filmový průmysl
- modelování
- pojmem 3D modelování se rozumí proces tvarování a vytváření 3D modelu, který může být reprezentován několika způsoby
- reprezentace těles
- hraniční reprezentace
- nejobvyklejší
- těleso je popsáno jako mnohostěn zcela určený svými hranicemi (stěnami, hranami a vrcholy)
- metoda CSG (Constructive Solid Geometry)
- konstruktivní geometrie pevných těles
- modely se konstruují z primitivních geometrických těles (koule, kvádr, válec, kužel a další) operacemi sjednocení, průniku a rozdílu
- pro zobrazování se tento model většinou převádí do hraniční reprezentace
- objemová reprezentace
- tělesa definována jako množina bodů získaných např. 3D skenerem
- pro zobrazování se tento model většinou převádí do hraniční reprezentace
- hraniční reprezentace
- modely mohou být vytvořeny:
- člověkem pomocí modelovacího softwaru
- podle dat získaných měřicím přístrojem z reálného světa (3D skener)
- na základě počítačové simulace
Následující okruh: 16. Bitmapové grafické editory
0 komentářů