Počítačová grafika je obor, který používá počítače k tvorbě umělých grafických objektů. Grafický editor je program, kterým vytváříme grafické znázornění (počítačovou grafiku). Dělíme na 2D a 3D grafiku. 2D grafiku dále dělíme na vektorovou a rastrovou. Článek se zabývá také grafickými formáty.

Předchozí okruh: 14. Práce s prezentacemi v PowerPointu

Grafické editory

  • obecně nástroje pro tvorbu a zobrazení grafik a úpravu obrazových souborů
  • základní rozdělení podle pohledu
    • 2D editory dále dělíme podle zpracování grafických informací
      • vektorové (grafická informace je uložena ve formě matematického zápisu čáry nebo křivky)
      • rastrové / bitmapové (grafika je definována jednotlivými body – pixely)
    • 3D editory (příbuzné vektorové 2D grafice, také pracují se souřadnicemi bodů a informacemi o úsečkách, křivkách a plochách, ale data jsou uložena ve trojrozměrném souřadnicovém systému )
  • rozdělení podle funkcí editoru
    • základní
      • umí např. ořezávat obrázky, používat štětec, vkládat text
      • MS Malování
    • pokročilé
      • umí např. pracovat s vrstvami, upravovat barevnost a epozici
      • Gimp, Zoner Photo Studio
    • profesionální
      • komplexní editory, uživatel si může vytvářet vlastní makra
      • Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, Corel Draw, AutoCAD
  • rozdělení podle přístupu
    • offline (Adobe Photoshop, Adobe Illustrator)
    • online (Canva)

2D počítačová grafika

Vektorová grafika

  • obraz složen z přesně definovaných útvarů, jako jsou body, přímky, křivky a mnohoúhelníky
  • výhody
    • lze zvětšovat či zmenšovat bez ztráty kvality
    • s každým objektem v obrázku lze pracovat samostatně
    • paměťová náročnost je nižší než u rastrové grafiky
      • např. černé kolečko se zapíše jako kruh o daném poloměru vyplněný černou barvou – tedy 3 informace, zatímco u rastru by bylo nutné definovat každý pixel zvlášť, i když jde pořád o téměř stejnou informací
  • nevýhody:
    • složitější pořízení obrázku, nelze jej jednoduše vyfotit, naskenovat
    • od určité složitosti je vektorová grafika náročnější na operační pamět a procesor
    • nevhodná na zápis složitých barevných ploch, jako jsou fotografie
  • využití:
    • ilustrace, logotypy, diagramy, animace
  • vektorové editory:
    • Adobe Illustrator
    • CorelDraw
    • Inkscape
    • Zoner Callisto
  • formáty
    • .eps, .ps
    • .svg (vektor zobrazitelný na webu)

Rastrová (bitmapová) grafika

  • obraz je popsán pomocí pravidelné sítě pixelů, organizované jako dvourozměrná matice bodů
  • každý pixel nese specifické informace, např. o jasu, barvě, průhlednosti
  • obraz v rastrové grafice má omezené rozlišení dané počtem řádek a sloupců
  • výhody
    • vhodná pro digitální fotografii
    • snadné pořízení fotoaparátem nebo skenerem
  • nevýhody:
    • změna velikosti vede ke zhoršení kvality obrazu
    • relativně velké nároky na paměť, zvlášť při vysokém rozlišení a barevné hloubce
  • využití:
    • digitální fotografie, skenování dokumentů
  • editory:
    • Adobe Photoshop
    • Zoner Photo Studio
    • Gimp
    • MS Malování
  • formáty
    • .bmp
      • velmi jednoduchý a vysoce kompatibilní
    • .jpeg
      • přípona ztrátové komprese
      • formát vhodný pro fotografie
      • nevhodný pro text, ikony, loga
    • .gif
      • grafický formát s bezztrátovou kompresí
      • vhodný pro uložený loga, nápisů
      • umožňuje i jednoduché animace
    • .png
      • grafický formát s bezztrátovou kompresí
      • vyvinut jako zdokonalení a náhrada gifu
      • více barev, vyšší kvalita bez komprese za cenu velikosti souboru
    • raw
      • surová data, barvy, bezztrátové úpravy
      • digitální obdoba negativu, samotný soubor není obraz, ale obsahuje všechny informace potřebné k jeho vytvoření
    • heif, heic – apple

3D počítačová grafika

  • příbuzná vektorové 2D grafice, také pracuje se souřadnicemi bodů a informacemi o úsečkách, křivkách a plochách, ale data jsou uložena ve trojrozměrném souřadnicovém systému
  • využití
    • průmysl (např. návrh produktů, projektování budov, výrobních postupů)
    • věda (např. simulace, modely orgánů, modely buněk)
    • virtuální a rozšířená realita
      • technologie umožňující uživateli ocitnout se v simulovaném prostředí
      • vytváření zejména vizuálního a sluchového zážitku budícího dojem skutečnosti
      • je potřeba headset a dostatečně výkonný počítač
      • využití: průmysl a obchod (architektura, virtuální showroomy), armáda (výcvik pilotů), medicína (prostorové orgány těla, simulace operace), sport (trénink techniky)
    • herní a filmový průmysl
  • modelování
    • pojmem 3D modelování se rozumí proces tvarování a vytváření 3D modelu, který může být reprezentován několika způsoby
    • reprezentace těles
      • hraniční reprezentace
        • nejobvyklejší
        • těleso je popsáno jako mnohostěn zcela určený svými hranicemi (stěnami, hranami a vrcholy)
      • metoda CSG (Constructive Solid Geometry)
        • konstruktivní geometrie pevných těles
        • modely se konstruují z primitivních geometrických těles (koule, kvádr, válec, kužel a další) operacemi sjednocení, průniku a rozdílu
        • pro zobrazování se tento model většinou převádí do hraniční reprezentace
      • objemová reprezentace
        • tělesa definována jako množina bodů získaných např. 3D skenerem
        • pro zobrazování se tento model většinou převádí do hraniční reprezentace
    • modely mohou být vytvořeny:
      • člověkem pomocí modelovacího softwaru
      • podle dat získaných měřicím přístrojem z reálného světa (3D skener)
      • na základě počítačové simulace

Následující okruh: 16. Bitmapové grafické editory

Kategorie: Okruhy

0 komentářů

Napsat komentář

Zástupce avatara

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *